Dood en verderf - Reisverslag uit Muyuka, Kameroen van Mark Katwijk - WaarBenJij.nu Dood en verderf - Reisverslag uit Muyuka, Kameroen van Mark Katwijk - WaarBenJij.nu

Dood en verderf

Door: MVK

Blijf op de hoogte en volg Mark

25 September 2007 | Kameroen, Muyuka

Zo! Een pakkende titel lijkt me... Nu eens kijken wat ik er waar van kan maken.

Dood en verderf zijn in de vorm van hiv en meningitis (hersenvliesontstekingen) afgelopen weken regelmatig voorbij gekomen. Ter illustratie een dagje 'Munyenge' zo'n weken geleden.

Munyenge is een dorp ergens richting Mount Cameroun. Er is geen stroom (lekker rustig, daar waar wel stroom is staan altijd hele grote boxen met muziek te bleren). De meeste mensen zijn boeren (die zijn hier arm en redelijk ongeschoold).
Je komt er door vanaf Banga Bakundu een taxi voor 30 minuten te nemen, dan eens uitgebreid ontbijten met stevige kost (fufu, plantanes, egussi = allemaal veel zetmeel) en dan nog de motortaxi voor 90 minuten door de bossen en plantages. Erg gave tocht door de modder en smalle paadjes.

In Munyenge is een healthcentre.
Een healthcentre is een soort lokale opgevoerde huisartsenpost. Je kan er bevallen en ze hebben wat medicijnen voor buiktyphus, malaria, brandend maagzuur, ontstekingkjes en pijnen.
Eens in de 2 weken komt er een arts van het ziekenhuis in dit healthcentre langs om consulten te doen. De consulten zijn in tegenstelling tot het ziekenhuis gratis.

Ik ging iets over dood en verderf schrijven. Komtie..
Dood: Rond 14.00 uur kwam een jongetje door zijn moeder gebracht. Ik schat hem op 5 of 6 jaar. Hij lag flink hard adem te halen en was enigzins nekstijf. Verder was hij ook flink warm.
Dr. Oben wilde dat hij naar het ziekenhuis zou worden gebracht (ja, dat is dus een lange rit) omdat hij behoorlijk ziek was. Moeder moest eerst vader erbij halen om een besluit te kunnen nemen.
Ondertussen een ruggeprik gedaan (met gewone naald, gaat ook best). Ik weet eigelijk niet meer of 't erg abnormaal was.

Ik ging een 'gewoon' consult doen, waarover later meer.

Vaders er ook bij gekomen en beide ouders gingen eens lekker met de dokter in discussie over geld. Ze wilden hem volgens mij gewoon weer mee naar huis nemen en niet eens laten opnemen in het healthcentre.

Het jongetje kreeg ondertussen een flinke medicijncoctail aan antibiotica, pijnstiller en dexamethason toegediend. Tijdens het toedienen is hij overleden.

Mijn consult was klaar en een zuster kwam giebelend vertellen dat 'the child passed oud'. De ouders waren nogsteeds (onwetend) met de dokter aan 't babbelen.

Even gecontroleerd of het kind echt dood was (geen ademhaling, geen hartslag, grote reflexloze pupillen en geen ander vertoon van leven). (voor de duidelijkheid: reanimatie heeft hier niet zoveel zin).

Dr. Oben geinformeerd en die kon vervolgens de ouders informeren (die net overtuigd waren dat naar 't ziekenhuis gaan beter was voor hun kind). "Pa, your pikin done die." Ze begrepen er weinig van. Tot moeder het kind inderdaad had gezien en in een luid huilen uitbarstte.

Meer dood: de dag ervoor heb ik ook nog een 3 maanden oude heftig ondervoedde baby in de handen gehad die was overleden. Dit was in 't ziekenhuis en volgens mij een beetje door nalatigheid dat hij is overleden. Maar ze zijn hier niet heel happig op ruggeprikken...

Verderf:
In Munyenge zijn dus ook gewone consulten. De helft van de patienten (allemaal vrouwen, mannen consulteren minder) kwam die dag terug als 'nieuwe hiv-patient'. De helft!
Al die vrouwen hebben een man (of meer mannen) en kinderen (een heleboel). De mannen hebben meer vrouwen (al dan niet stiekem). De kinderen krijgen lang borstvoeding met een hiv-overdrachtskans van 25-40%. Schokkende gedachte.

Mijn 'normale' consult van de dag dan nog even.
Een vrouw van 19 jaar kwam met als klacht dat ze 4 maanden geen menstruatie heeft gehad. Haar buik zette een beetje uit (toevallig? op de plaats waar de baarmoeder zit) en haar borsten waren ook wat aan 't veranderen. Klaar als een klontje toch?
Nee, ze had namelijk de afgelopen 2 jaar geen seks gehad. Hmmm... dat zorgt voor een aardige puzzel. Hoewel...
Aangezien zelfs maagden hier zwanger worden (ja, soms heten ze -net als deze patient- ook Mary) toch maar even een zwangerschapstest gedaan. En die was (wat een wonder) positief (naja, een positieve zwangerschapstest zou hier ook wel negatief mogen heten). Ze had ook nog chlamydia. Geen hiv.
Iemand een verklaring voor deze zwangerschap?



Door de armoe en ongeschooldheid zie ik erg veel patienten met uit de hand gelopen klachten.
Enorme liesbreuken, rare huidbeelden, abcessen, schimmels, 8 jaar ontstoken ledematen, enormae malaria, geperforeerde buiktyphusdarmen etc... Leerzaam, maar o zo onnodig.

  • 25 September 2007 - 18:58

    Tim:

    Hoi mark. Jammer om van je te horen dat er zo veel onnodig dood en verderf is. Ik hoop in ieder geval voor je dat het je tijd in kameroen niet verpest.

    groetjes
    tim

    ps. yay, eerste berichtje!

  • 25 September 2007 - 19:02

    Lydia:

    Haaa Mark
    Ik denk dat dat meisje al 2 jaar zwanger is.. Denk je ook niet??
    mmmm
    Lekkere verhalen hoor, brrrr. Toch blij dat ik in Nederland woon (ook al regent het hier al een paar dagen hard en is de temperatuur gedaald naar onder de 15 graden.) Hopelijk lukt het nog ns om foto's te plaatsen??
    X Lydiaa

  • 25 September 2007 - 19:30

    Henk:

    Kijk dat analytische denken van Lydia kan ik toch wel erg waarderen, alleen dat ze gedurende die twee jaar kennelijk 18 maanden menstrueerde is dan misschien toch wat bijzonder.
    Ja en verder zul je in drie maanden tijd inderdaad veel ellende tegen komen, meer dan hier in een heel jaar coschappen wellicht... Ongetwijfeld ga je daardoor relativeren, schiet niet te ver door, noch naar ene, noch naar de andere...kortom vind balans.
    Intussen is hier op televisie de serie de coassistent begonnen.....

  • 25 September 2007 - 20:31

    Ellen:

    ik denk een bericht van een engel!!!!
    onbevlekt dusssss

  • 25 September 2007 - 20:34

    Ellen:

    of ze heeft de genen van een gordeldier die kunnen ook hele knappe dingen doen met 1eiige 4lingen en verlengen van dracht door omgeving voeding weer enz
    dus wie weet wat en wanneer ze gaat baren

  • 25 September 2007 - 20:46

    Sonja:

    ik ben geloof ik wel blij, dat ik eerst je andere berichtje van vandaag gelezen heb, dat is een stuk zonniger. Hopelijk kom je niet al te veel ellende meer tegen, maar dat is natuurlijk tegen beter weten in....Zoek inderdaad de balans en geef het een plekje.
    En verder weet ik dat sommige diertjes (ik dacht visjes, maar dat lijkt me nu ik het opschrijf toch niet zo waarschijnlijk) in de woestijn ook volkomen kunnen uitdrogen. Als het dan na 30 jaar ziedende hitte eindelijk weer eens gaat regenen, komen ze toch weer tot leven...inclusief nageslacht. Misschien had die juffrouw van jou te lang in de regen gestaan?

  • 25 September 2007 - 20:46

    Henk:

    kortom deel condooms of paraplu's uit...

  • 26 September 2007 - 09:48

    Oma En Opa:

    lieve Mark,

    Dit verhaal grijpt ons emotioneel aan en daarom zijn we heel dankbaar dat we hier
    geboren zijn.
    Wij wensen je veel sterkte met dit mooie werk, liefs ook van Mirte van opa en oma.

  • 27 September 2007 - 08:40

    Benjamin:

    Hey mark!

    Wat een verhalen weer man! Zo te horen is het daar een stuk 'levendiger'(heel sarcastisch woordgrapje, dan hier op de faculteit (pokkeboeken ook altijd). Ik hoop wel dat je er in slaagt om al die nare gebeurtenissen een beetje fatsoenlijk te verwerken, tis natuurlijk niet niks allemaal.

    Ik mis je wel trouwens hoor! Zou het weer erg cool vinden om je te zien.

    Tot horens voorlopig dan maar ;-)

    Ciao!

  • 28 September 2007 - 12:46

    Anna:

    Hi Mark,

    Zo te horen kom je nogal wat ellende tegen zeg!
    Maar je leert er uiteraard vee; van

    Enne... krap je je soms flink aan je hoofd hoe dit in godsnaam allemaal kan gebeuren zonder dat iemand er wat aan doet? Niet te hard krabben hoor.... net college gehad over psychodermatologie (automutulatie etc.)

    Ohhh ik ben blij dat ik niet in Afrika woon en zomaar plotseling opeens uit het niets zonder geslachtsgemeenschap zwanger kan worden.
    Heel veel succes en plezier!

    Groetje
    Anna

  • 04 Oktober 2007 - 16:36

    Ellen :

    opa kees is toch in indonesie geboren?????

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Muyuka

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 December 2007

Salaam Alykum (hoi)

13 December 2007

Terug in Ngaoundere

29 November 2007

Fotos!!!! (veilig in Ngaoundere)

23 November 2007

Op reis!

10 November 2007

Een van de laatste berichtjes?
Mark

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 24093

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2007 - 18 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: