dr. Mark - Reisverslag uit Muyuka, Kameroen van Mark Katwijk - WaarBenJij.nu dr. Mark - Reisverslag uit Muyuka, Kameroen van Mark Katwijk - WaarBenJij.nu

dr. Mark

Door: MVK

Blijf op de hoogte en volg Mark

24 Augustus 2007 | Kameroen, Muyuka

Nu ben ik 5 dagen in het Banga Hospital geweest. Direct werd ik onthaald met 'dr. Mark'. En mijn vrouw overigens met mrs. Mark :). Ja, mijn vrouw ;).

Deze week heb ik vnl. beetje meegekeken. De OPD (Out Patient Department) is een soort huisarts inloopspreekuur. Erg divers. Al is 't veel malaria en buiktyphus. Maar verder eigenlijk gewoon alles (ook trauma's).

Dan zijn er nog de:
Childrens Ward
Female Medical Ward
Female Surgical Ward
Male Medical Ward
Male Surgical Ward
EXT. Ward (ofzo, lelijk gebouwtje iets verderop met TBC/hiv patienten met weinig geld)

En op dins- en donderdag zijn er OK's. Ergens wel westers, maar voornamelijk niet.
De anesthaesie gaat met Ketamine (uit mijn hoofd gebruiken ze dat misschien nog bij de dierenarts en is 't een rape-drug). Je bent dan aardig van de wereld, maar ademt nog wel zelf. Dat is wel fijn, want er is geen beademingsapperatuur! Toen een kindje werd geopereerd zakte dan ook ineens de zuurstofsaturatie naar 0% (er is gelukkig wel 1 pulsoximeter). Beetje laag. Haar keel zat vol slijm waardoor ze niet meer adem kon halen. Gelukkig kon dat worden afgezogen en de ketamine zorge ervoor dat ze er zelf weinig van meekreeg.

Verder is alles wel ontsmet, maar de procedures zijn niet heel erg goed georganiseerd. Dus ik vrees een beetje voor de steriliteit (wondinfecties zijn hier ook iets minder vreemd dan in nederland).

Dokters:
Er zijn hier twee dokters. Dr. Tabi en dr. Oben. Dr. Oben is gelijk ook een soort pastoor en doet zo af toe ook consulten voor de geestelijke gezondheid (quote: "Neem een voorbeeld aan dr. Mark die vorig jaar getrouwd is").
Beide zijn aardig allround dus. Dr. Oben gaat alleen over een maand weg en vermoedelijk komt er geen vervanger. Dan ben ik dus alleen met dr. Tabi.
En dr. Christine (in 't nederlands Willemien, maar dat kunnen ze hier niet uitspreken) is er nu ook nog. Maar ze gaat overmorgen naar huis. Dan ben ik dus de enige vrijwilliger. Aardig alleen, maar dan ook wel meer werk voor mezelf! Genoeg leermomenten de komende 3 maanden te verwachten.

Zusters:
Heleboel. Allemaal beetje nederig naar dokters. Wel raar. Maar er zijn zoveel zusters dat ze volgens mij niet heel veel te doen hebben bij elkaar. Helemaal niet omdat er ook nog eens een heleboel student nurses zijn. Die tref je dan ook regelmatig ergens liggend/slapend aan.

Echo:
er is 1 echo. Op woensdag en donderdag is Etah er die dan echo's doet. Verder is er eigenlijk niemand die echo's doet... Dus een spoedgeval op vrijdag heeft soort van pech.

Rontgen foto's:
Er is 1 rontgen apparaat. Helaas vandaag stuk gegaan. Erg bijzondere fotokwaliteit, maar 't lukt wel.

Mijn foto's:
Ja, ik heb ze nogsteeds niet op een pc kunnen krijgen.

Dozen:
Gisteren een belletje. De drie dozen staan nu in Buea. Die ga ik as. maandag ophalen. Ze waren nog zwaar aldus de 'postbode', dus dat is een goed voorteken voor de inhoud.

Mededelingen:
Walter: thanks voor 't aanbod van nog meer spullen. Maar verzenden van spullen is al klaar en is lastig en duur. Met je 900 handschoenen heb je al voldoende bijgedragen voor de goede zaak!

Mijn tijd is op.

  • 24 Augustus 2007 - 17:36

    Sonja:

    He, dr. Mark!
    Leuk om te lezen hoe het er in het ziekenhuis aan toegaat. Wel vreemd dat die zusters zo weinig te doen hebben...kun je ze die dozen niet laten ophalen??
    Kus voor jou en je vrouw (is die weer opgeknapt? Ik begreep van haar laatste mail dat ze ook een malaria-testje ging halen...)

  • 24 Augustus 2007 - 18:27

    Henk:

    Dat soort bruiloften hebben we wel vaker gehad in de familie, je let even niet op en opeens ben je getrouwd...
    enne...kun je zelf niet met dat echoapparaat knutselen? of is het apparaat er niet?

  • 24 Augustus 2007 - 18:44

    Opa En Oma:

    hallo Mark,
    Ook wij hebben weer met eel plezier je verslag gelezen, liefs

  • 25 Augustus 2007 - 08:10

    Benjamin:

    Hey mark!

    Zo.. nu maar even een reactie van mijn kant ;) Met heel veel plezier, ontzag en respect heb ik je verslagen gelezen man! Ik kan er namelijk ergens met mn pet nog niet bij dat je gewoon in Kameroen ronddoolt ;) Echt onwijs cool gewoon! Natuurlijk zal het ook niet heel vervelend zijn om weer bij Mirte in de buurt te zijn, dan nemen we een Malariainfectie maar even op de koop toe he ;)

    Waar ik wel erg benieuwd naar ben, zijn foto's! FOTO's Foto's foto's man :P

    En natuurlijk je verdere verslagen en belevenissen. Ik hoop snel weer wat van je te vernemen en the best of luck natuurlijk!

    Ben

  • 25 Augustus 2007 - 20:13

    Tim:

    Leuk weer eens van je te horen! Veel geluk verder en loop verder geen (al te ) nare ziektes op :P.

  • 27 Augustus 2007 - 09:54

    Walid Moudrous:

    Hai dokter mark! Ik zie dat je je draai goed gevonden hebt daaro en dat je het zeer leuk hebt! jammer dat het apparatuur niet goed doet, moet je maar effe je technische vaardigeheden op los laten!
    Leuk dat er ook spullen jou kant op worden gestuurd, mss kan ik ook een bescheiden bijdrage leveren! mn oude labjas mss haha

    nee die was flauw

    Mark veel plezier en natuurlijk ook leerplezier.

    groetjes walid

  • 27 Augustus 2007 - 10:01

    Astrid:

    hoi Mark!
    Leuk te lezen dat je inmiddels bent begonnen in het ziekenhuis van Banga! Ik hoop dat je het goed naar je zin hebt, het lijkt voor mij alweer eeuwen geleden dat ik daar was.... Wil je iedereen de hartelijke groeten doen van mij? En vooral ook aan Tabi?
    groetjes vanuit Groningen, Astrid

  • 27 Augustus 2007 - 10:26

    Jihaan:

    He Mark,
    Leuk om je verhalen te lezen. Over verveling hoef jij je niet druk te maken zo te horen. Hopelijk mag je binnenkort zelf dokteren dr Mark. Veel plezier!


  • 27 Augustus 2007 - 15:31

    Roumayne:

    Hi Mark, weet niet of je nog weet wie ik ben, hebben elkaar nooit gezien maar wel gemaild voor we naar Banga zouden gaan (alleen bleek niet tegelijk). Ik hoorde al van Willemien dat je was aangekomen, veel succes met je opd en diensten draaien, leuk om je site te volgen nu ik weer net terug ben in Ned. Doe je de groetjes aan iedereen ook aan de mensen van de pharmacy!!)

    groetjes van Roumayne

  • 27 Augustus 2007 - 18:32

    Jan :

    hai doc!

    Foto's proberen te plaatsen met een rontgenapparaat lukt ook niet!

    Vandaag op het nieuws gehoort dat bij veel mensen "malaria"was geconstateerd terwijl het een griep is. Men stopte dan met pillen slikken en kreeg dan alsnog malaria. Blijven slikken dus!!!

  • 29 Augustus 2007 - 15:45

    Anna:

    Hi getrouwde dr. Mark

    Allereerst wil ik natuurlijk even mijn gelukswensen overbrengen naar het getrouwde paar (;
    Mark, je verhalen zijn echt een zonnig momentje op de duistere KNO voorbereidend blok dagen!
    Klinkt allemaal heel boeiend.
    Wel goed op zich dat ze een echo en een rontgenapparaat hebben. Wel handig als ze dan ook werken.
    En doen ze ook amputeren met Ketamine verdoving? En heb je al vele rare dingen gezien?
    En je hebt nu al een cadeua van Tanzenia gekregen: malaria. Daar waren mij amoebes natuurlijk niets bij. Pas wel op dat je geen wandelend skelet wordt.
    Heel veel succes daro en blijf voral schrijven.
    doegie!
    Groetje Anna

  • 29 Augustus 2007 - 15:46

    Anna:

    jezus wanneer leer ik eens het verschil tussen Tanzenia en Kameroen......... sorry. succes is Kameroen

  • 29 Augustus 2007 - 17:28

    Dr Christine:

    He dr Mark!
    Gaat alles goed daar in banga? Red je je alleen in de guesthouse? Heb je alweer heerlijke hutspot gegeten? En had Marie de keuken een beetje normaal achter gelaten?
    Hier in Nederland natuurlijk niets veranderd, dus je mist ook niets. Mijn reis terug is bijna vlekkeloos verlopen, slecht een half uurtje vertraging en wat knokkkende mensen op Casablanca en toen was ik alweer op Brussel! Mijn "malaria" zat inderdaad tussen de oren zoals je al zei! Na een nachtje in mijn eigen bedje nergens meer last van! Hopelijk is de rust in jouw darmen ook weer teruggekeerd :-)!
    Heel veel succes nog en ik hoor graag van je hoe het is afgelopen met "mijn" Jehova en darmperforatie! Ik sms je nog wel even!
    Liefs, Willemien

  • 05 September 2007 - 13:06

    Ellen:

    adoe kus voor jou

  • 06 September 2007 - 09:25

    Myriam:

    Ha Mark!

    Hoe gaat het met je? Is het werk interessant? Je klinkt in elk geval enthousiast! Wel echt vervelend dat je meteen ziek bent geworden. Gelukkig trok jij, als nuchtere arts, je er niet veel van aan volgens mij. Grappig.

    Ik heb je net ook gemaild maar volgens mij gaat dat heel traag, dus ook even zo:

    Ik heb een vraagje: zou jij van de TV die in de wachtkamer van de zwangere vrouwen staat, kunnen uitzoeken wat het TV systeem is: PAL (Europa), NTSC (Amerikaans) of SECAM (Frans) en wat de aansluiting op de TV is SCART, CINCH (= TULP), ANTENNE (= COAX). We zouden namelijk misschien een dvd speler aan willen sluiten zodat we HIV voorlichtingsfilms daar kunnen draaien.

    Mocht je er niet uit komen, er loopt daar een man rond, James, die lid is van AROH en oud-werknemer. Hij heeft de seminar voor de pastors de video verzorgd (enkele weken geleden gehouden). Waarschijnlijk weet Marcus of Philip wel om wie het gaat. Deze James kan je misschien wel meer vertellen of jullie kunnen er samen naar kijken.

    Ik hoop dat het lukt! Ik hoor het graag.

    Groetjes,
    Myriam

  • 06 September 2007 - 15:14

    Arie En Greetje:

    Hoi Mark en Myrthe,

    Wel een beetje egoistisch om zo maar stiekem te trouwen. We haden best wel even over willen komen voor de bruiloft. Leuk om de verhalen te lezen van jouw en Mirthe. Succes met je stage en veel plezier.

  • 14 September 2007 - 09:21

    Alot:

    Hallo Mark,
    het heeft even geduurd voor ik reageer op wat je geschreven hebt; je begrijpt, dat ik een poosje moest bijkomen van de schok… :)
    Leuk zo’n verhaal te lezen om een beetje een beeld te krijgen hoe het daar is, ik zie uit naar je volgende verslag,
    groetjes, Alot

  • 22 September 2007 - 17:16

    Nefer:

    Hellow Dr. Tommetark :p,
    Je weet het he, ik wil je bruidsmeisje zijn :p haha.
    Ik heb er weer een beetje ziekhuis geschiedenis bij:
    Was opgenomen in het ziekenhuis omdat ik zo'n buikpijn had :( was die dag daarvoor al naar de huisarts geweest en die zei: "tjah je hebt een best wel heftige blaasontsteking, hier heb je wat antibiotica en dan gaat het wel over, succes ermee!".
    Helaas werd het dus zo erg dat wel om 10 uur 's avonds nog naar het ziekhuis gegaan zijn waar ik de verheugende mededeling kreeg dat ik mocht blijven omdat ze dachten dat het misschien een accute blindedarmontsteking was (leuk galgjewoord :p). Ben vervolgends half lek geprikt door een hele onzekere zuster waarvan bleek dat ze niet kon bloedprikken :s gelukkig was er nog een andere die het wel kon :p.
    Helaas zit je nu in Kameroen want anders had je lekker kunen oefenen op mij met prikken.
    vervolgends kreeg ik een heel naar infus in me arm (in de holte van me elleboog dus kon me arm niet meer bewegen:s).
    Maar een troost, ik mocht nog op de kinderafdeling :) haha lag naast een man van 100 (hij had wel wat weg van sinterklaas), was vast verdwaald :p.
    De volgende dag kreeg ik allemaal onderzoeken maar helaas konden ze er niet erg veel wijzer uit worden, dus... mocht ik weer naar huis.
    Ben nu een keer op controle geweest maar we zijn nog steeds niet heel veel wijzer.
    Ze denken niet dat het een blindedarmontsteking is, wat de buikpijn veroorzaakt is nog steeds niet duidelijk. Wel denken ze dat ik ook nog eens last heb van een groni(ng)sche-vermoeidheid. Klinkt wel vet maar valt vies tegen. Word overal moe van maar mag niet slapen :(.
    Moet volgende week weer een paar keer naar het ziekhuis op controle en voor een echo enzo. En het ergste van alles is nog wel dat ik niet naar Polen mag :'(. Helaas maar het is niet anders.
    Naja ik ga er van uit dat ik het wel overleef in dit kleine, koude kikkerlandje :p.

    Hoop voor je dat jij meer geluk hebt ;).
    Nog geen aids enzo naja malaria heb je al gehad dus dat is niet meer orgineel :p

    Me verhaal is nu wel lang genoeg :p dus de groetjes aan mirte, en voor jou een hele dikke kus en knuffel xXx
    Kus en Knuffel Nefer (K)(L)

  • 22 September 2007 - 17:48

    Youp :

    Hoi mark,hoei is het met je met onts is ales goet.het is met wieben en cala is het goet.
    ik gaaiin de hervsvekansie koekjes baken kan ik de votos op sturen voor de herverkansie dat vint ik erg vein .
    groeten van iederheen vanyoup.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Muyuka

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 December 2007

Salaam Alykum (hoi)

13 December 2007

Terug in Ngaoundere

29 November 2007

Fotos!!!! (veilig in Ngaoundere)

23 November 2007

Op reis!

10 November 2007

Een van de laatste berichtjes?
Mark

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 24092

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2007 - 18 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: