Malaria - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Mark Katwijk - WaarBenJij.nu Malaria - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Mark Katwijk - WaarBenJij.nu

Malaria

Door: Mvk

Blijf op de hoogte en volg Mark

17 Augustus 2007 | Kameroen, Buéa

Gisteren zijn Mirte en ik teruggekomen van een heerlijke week vakantie in Kribi. Erg gaaf. Mooi en leuk strandplaatjes. Veel over te vertellen, maar dit toetsenbord is al een paar jaar geleden overleden en werkt niet genoeg mee om een lang verhaal te typen.
Dus daarom een verhaaltje over malaria...

Malaria is zoals bekend een veelvoorkomend probleem in de 3e wereld. De mensen hier heben geen geld voor preventie (medicijnen/klamboe/deet) en geen geld voor de behandeling. Ik heb dat gelukkig allemaal wel.

Mijn preventie bestaat uit Lariam (pilletje 1x/week), een met deet geimpregneerde klamboe en deet om te smeren. Werkt meestal allemaal wel prima voor de gemiddelde westerling. Maar op dag 5 na mijn aankomst hier voelde ik me niet echt lekker. Beetje hoofdpijn, keelpijn, beetje misselijk, beetje zweterig, etc. 'Griepje', hield ik mezelf voor. Binnen 5 dagen malaria oplopen is te snel (aldus de verschillende boeken die ik bij me heb).
De dag erop word ik wakker en heb overal spierpijn, totaal geen honger, het denkvermogen van een banaan en heb de kracht van heel een oud blaadje sla. Mja, wat nu?

Toch maar een boterham met jam naar binnen gesabbeld en een kopje warm water gedronken en op bed gaan liggen. Ondertussen was idereen hier al aan 't zeuren: 'Ga nou naar de dokter, lijkt op malaria'. Naja, ok dan. 's Middags naar de dokter. Erg aardige kerel in een hutje. Hij lachte me en beetje uit dat ik al vanalles 'van de straat' had gegeten (ja, das lekker namelijk). Water drink ik (nog?) uit flessen of met Hadex (jummie, smaakt naar chloor).

Hij vond dat ik een gastritis had (kort duwje in mijn maagstreek -deed erg veel pijn) en testte me uiteraard ook op malaria. Twee uur later kreeg ik de uitslag dat ik malaria had (p. falaciparum -uiteraard-) en met een redelijk hoog paracietengetal (veel van de nieuwe vriendjes in mijn bloed dus). Ik mocht aan 't infuus.

Ik kreeg gelijk ook maar een behandeling voor gastritis en tegen parasieten... en koorts, pijn en malaria. Mijn lijstje medicijnen heb ik nu niet bij me, maar ik vond 't best indrukwekkend.
Ook nog 3 dagen oraal nabehandeld.

't Infuus kreeg ik uiteraard gewoon thuis boven mijn bedje. 's Nachts was hij leeg en mocht ik 'm zelf afkoppelen.
De dag erop voelde ik me weer herboren!
Nog een dagje rustig aan gedaan en de dag erop op vakantie naar Kribi.


Totale kosten van mijn behandeling: 20.000 CFA (zo'n 30 euro).
Dat is voor de meeste mensen hier overigens een substantieel deel van hun maandloon.

Foto's...
Andere keer. 't allemaal erg sloom nu.

  • 17 Augustus 2007 - 12:50

    Renee:

    Hee Mark!
    Onvoorstelbaar! Hoe krijg je het voor elkaar in 5 dagen?? Echt dikke vette pech! Ik wens je veel beterschap! Hier in Nederland trouwens veel regen...... bleh
    groetjes!

  • 17 Augustus 2007 - 12:53

    Sonja:

    tja, denkvermogen van een banaan en kracht van een heel oud blaadje sla is erg mooi beschreven, maar wijkt niet echt extreem af van je normale conditie. Geen honger is verdacht!
    Gelukkig was je er snel bij en ben je lekker breed behandeld. Kun je de komende twee weken ook zorgeloos van de straat eten, voorlopig heb je afweer voldoende. (alhoewel, als het al meer dan 4 dagen in de zon ligt en een beetje beweegt, zou ik er niet meer aan beginnen...)Gewoon lekker zelf rijst koken in flessenwater met een scheutje dettol lijkt me veiliger.(Dat eten wij hier vanavond ook, je hoeft niet jaloers te zijn)
    Toch ook wel erg benieuwd naar een foto'tje! Hopelijk binnenkort een computer die dat allemaal aankan.
    Nog een weekendje en dan gaat het echte werk in het ziekenhuis beginnen. Ik hoop snel van je te horen hoe dat er allemaal aan toegaat.
    Kus voor jou en Mirte,en voor de dokter in het hutje!

  • 17 Augustus 2007 - 13:03

    Henk:

    van "van de Afrikaanse straat eten" kun je nog veel meer krijgen.... Hier hebben Tim en Koen je werk overgenomen, ze verdienen zo'n 2000 CFA per uur, dus da's niet slecht denk ik...
    Moets jij ook van tevoren betalen?

  • 17 Augustus 2007 - 14:32

    Christine:

    Renee(dag Renee?) schreef het al, hoe krijg je het voor elkaar????
    Wil graag toch nog wel een keer horen hoe het in Kribi was.
    Wij eten vanavond bij Sonja en Henk en Sonja schrijft wel dat je niet jaloers hoeft te zijn, maar ons is een Indische rijsttafel beloofd, dus ietsiepietsie jaloers zou je toch wel kunnen zijn.
    Doe nu verder maar voorzichtig aan(luister naar Mirte, die heeft al meer ervaring)en heb het goed.
    Succes volgende week met je start in het ziekenhuis.
    Liefs ook voor Mirte.


  • 17 Augustus 2007 - 16:16

    Lydia:

    Ha die Mark
    Nee he malaria... Tja de allerbeste preventie voor dit soort ziektes: Gewoon in Nederland blijven. Als je terugbent in Nederland zou ik voor de zekerheid nog even een testje doen in een Nederlands ultramodern ziekenhuis (Rotterdam havenziekenhuis heeft tropenafdeling). Steven had in Ghana ook malaria en alle symptomen ervan maar na onderzoek in NL bleek hij geen antistoffen in zn bloed te hebben voor malaria. Dus volgens de doktoren hier heeft hij ook nooit malaria gehad. Precies hetzelfde geval met een andere vrijwilliger, in Ghana malaria bleek in Nederland een salmonella te zijn geweest. mmmm Hopelijk ben je er zo goed als bovenop en kun je verder met genieten en stage lopen en verliefd wezen!! X Lydia

  • 18 Augustus 2007 - 16:11

    Nefer:

    hey mark,
    schrik me de pletter man!
    het klinkt allemaal heel ernstig, hoop niet dat het echt zo ernstig is als dat het klinkt. heel veel beterschap in elk geval en zorg maar dat je dat deet spul niet in je oog krijgt want dat prikt echt heel erg :S (ik spreek uit ervaring).
    wij zijn net terug van vakantie. helaas ging frankrijk niet door maar het is goed gemaakt met een weekje bloemendaal samen met emma en daarna nog een week op texel met de familie. (exl. jerom :( ).
    nou ik ga ff wat koffers en tassen uitpakken. heel veel succes nog en de groeten aan mirte ;).
    Kus je Nichtje Neef,

  • 18 Augustus 2007 - 19:37

    Sonja:

    hoi Mark,
    we zijn vandaag naar Hans geweest. Die heeft gekeken waar de dozen met spullen inmiddels zijn. Het laatste bericht was, dat e.e.a. op 10 augustus is ingechecked in Douala. Dan is t nog een klein stukkie. Als het een beetje meezit zijn de spullen er dus eerder dan jij! Het kost even wat, maar dan krijg je dan ook wat voor. (Verzenden kostte nog wel wat moeite, omdat er geen postcode bekend was, en zonder postcode lukt het niet. Uiteindelijk kennelijk toch gelukt)
    Verder is je mp-3 speler heelhuids gearriveerd bij Jorien. Die neemt 'm dinsdag voor je mee. (Ze vindt het overigens wel spannend en ze hoopt dat ze de douane ermee doorkomt). Laat maar weten of het allemaal gelukt is! Kus.

  • 19 Augustus 2007 - 06:55

    Koen:

    Hee mark.
    Gaat lekker zo, net in afrika en meteen al een enge dodelijke ziekte opgelopen! gelukkig dat het nu weer goed gaat. Hoe kan dat trouwens? malaria oplopen met alle voorzorgsmaatregelen? nou ja, laten we hopen dat het niet weer gebeurt.

    Groetjes!

  • 19 Augustus 2007 - 12:21

    Youp:

    hoi mark hoe is het dar is het dar leuk
    ben je zeenewagteg vor je ist werdag in kameroen
    ik ben blij dat je beter ben
    van YOUP

  • 19 Augustus 2007 - 17:50

    Oma En Opa:

    lieve Mark, hopelijk is alle leed geleden en kan je fris aan je nieuwe taak beginnen. Veel succes, liefs voor jullie van ons.

  • 23 Augustus 2007 - 13:39

    Sara:

    Ook ik herhaal t nog maar een keertje: hoe krijg je t voor elkaar... ben je al in t ziekenhuis begonnen? Al fit genoeg daarvoor? Ik schrijf dit berichtje vanuit t mesos oudenrijn waar ik gynaeco loop, maar er is nu niet zoveel te doen...
    beterschap en succes met alles!

    groetjes, ook voor Mirte


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Buéa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 December 2007

Salaam Alykum (hoi)

13 December 2007

Terug in Ngaoundere

29 November 2007

Fotos!!!! (veilig in Ngaoundere)

23 November 2007

Op reis!

10 November 2007

Een van de laatste berichtjes?
Mark

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 24095

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2007 - 18 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: